Skip to main content

Talentuaren kudeaketa digitalizatzea

Fernando Díez

DEIKEReko zuzendaria eta Deustuko Unibertsitateko Psikologia eta Hezkuntza Fakultateko irakaslea
Filosofia eta Hezkuntza Zientzietako doktorea 15. Prom.

Talentuaren kudeaketa digitalizatzea lehentasuna da jada erakundeen agendan. Talentuz lehiatzea beharrezkoa da merkatuan lehiatzeko abantaila posizioari eusteko. Horretarako, estrategia bat behar da, enpresei aukera emango diena lidergo hori lortzeko, kostuetan lehiatzetik kalitatean lehiatzera eta, azkenik, berrikuntzan lehiatzera.

Enpresek hautagairik onenak erakarri nahi dituzte, eta, horretarako, urruneko inguruneetara zabaldu behar dute hautaketa prozesua. Batzuetan, helburua ez da hautagairik onena sartzea, baizik eta ingurune hurbilenean aurkitzen ez ditugun eta behar ditugun profesionalak sartzea. Oso onak izan gaitezke erakarriz (Employer brandingestrategia on batekin), baina gainerako prozesuekiko koherentzia mantendu behar dugu, eta hor hasten dira zailtasunak erakundeetan. Azken urteetan izandako aurrerapena ez da orain dela gutxi arte behintzat nahi izan dena izan.

Azken urtea, pandemiaren ondorioz, erabakigarria izan da. Hazkunde handia izan dugu enpresen digitalizazioan. Datuek hala baieztatzen dute: Espainian % 74,2ko igoera egon da pandemiaren aurreko urtearekin alderatuta. Europako gainerako herrialdeetan are handiagoa izan da. Herbehereak edo Suedia bezalako herrialdeek hirukoiztu egin dituzte gure kopuruak.

Ia ikerketa guztiek diote talentuaren kudeaketaren digitalizazioak gora egin duela, batez ere erakundeek egoera berrira egokitzeko eta, gainera, azkar egokitzeko duten beharragatik. Enpresa bat bi motor dituen hegazkin bat bezalakoa bada, hazkundea eta aldaketa, urtebete baino gehiago daramagu motor bakarrarekin funtzionatzen: aldaketa. Eta arlo digitalak gidatuta. Nekazaritza, online merkataritza, telekomunikazioak edo osasunak gidatutako sektore gutxi batzuk bakarrik hazi ahal izan dira. Eta modu esponentzialean hazi ere.

Deustuko Unibertsitatea, Comillaseko Pontifiziarekin eta Ramón Llullekin batera, talentuaren kudeaketaren digitalizazioaren behatoki baten buru izan da, bi txostenekin: bata 2019an atera genuen eta bestea 2021ean amaitu dugu.

Datuen arabera, 2019ra arte prozesua motela izan da, baita enpresa handienetan ere, digitalizazioaren zati batzuetan zailtasunak baitzituzten. Hala ere, azken urte honetan aldaketa nabarmena izan da, eboluzio naturalagatik baino gehiago, beharragatik.

Telelanak berehalako aldaketa ekarri du egoera berri hau egokitu ahal izan duten erakundeen egunerokotasunean. Azterlanen arabera, enpresa batzuek hasiera batean ez zuten langilearekiko kontrola galdu nahi, baina pertzepzioa aldatu dute. Batez ere, langilearengan konfiantza jarri duenez, langileak positibotzat jo duelako, lanarekiko gogobetetasuna areagotuz. Era berean, helburuen arabera lan egitera ohituta dauden langileek eroso ikusi dute beren burua egoera horretan.

Giza Baliabideetako departamentuen zeregina funtsezkoa izan da, langileei beren eginkizunak urrutitik bete ahal izateko behar dituzten bitartekoak eskainiz. Gainera, arloari dagozkion prozesuekin jarraitu dute, horietako asko oraindik digitalizatzen hasi gabe zeudelako edo hasierako faseetan zeudelako.

Talentuaren kudeaketaren digitalizazioan benetako aurrerapena egin da, eta enpresetako prozesuetan zenbait aldaketa:

  • Langileekin komunikatzeko kanalak digitalizatzea.
  • Telelana handitzea, abantaila eta desabantailekin.
  • Big Data eta Business Intelligence, talentua erakartzeko eta atxikitzeko.
  • Enpresaren Employer branding delakoaren garrantzi handiagoa.
  • Informazioa kudeatzeko sistema informatizatuen erabilera areagotzea.
  • Urruneko bideo elkarrizketa areagotzea hautaketa-prozesuetan.
  • Workforce Planning-en estrategiak birdefinitzea.
  • Plataforma teknologikoen erabilera areagotzea barne-talentua identifikatzeko.
  • Prestakuntza handitzea (bereziki, Soft Skills) edo on-line formatuko ikastaroak.
  • Talent Value Proposition garatzea (enplegatuaren balio-proposamena).
  • Upskillinga eta reskillinga sustatzea.

Digitalizazio prozesuan azeleragailuari sakatu zapaldu da, eta datozen urteotan aurrerapen garrantzitsua ikusiko dugu, ezagutzen ditugun errealitateetara ez itzultzeko puntua izango dena. Inflexio puntu hau pandemiak markatu du, prozesu osoa azkartzeaz arduratzen dena.

Erakundeek balio erantsia emango diote enplegatuari agertoki berri horretan, eta pertsonak kudeatzeko saila da prozesuaren buru izango dena. Talentuaren kudeaketak erronka bat du aurretik, eta digitalizazioa da giltza.

Argazkia: Drew Graham en Unsplash